Du er logget på med en midlertidig profil – Windows 7 roaming profiles

Hvis du har fulgt min artikel og set min screencast omkring den optimale opsætning af roaming profiles, ved du sikkert allerede nu at roaming profiles med Windows 7 fungerer særdeles godt.

Der kan dog opstå omstændigheder der resulterer i en beskadiget profil. Det medfører at den pågældende bruger ikke kan logge på eller måske kan brugeren logge på, men kan ikke få adgang til data, da brugeren logges på med en midlertidig profil.

Fremgangsmåden der skal følges når man skal håndtere roaming profiles problemer på Windows 7, er forskellig fra den måde problemerne blev løst på Windows XP. Jeg har dog på fornemmelsen, at Windows XP metoden til at løse problemerne på, fortsat anvendes i stor udstrækning på Windows 7. Og den går ikke og medfører blot endnu flere problemer.

Lad mig starte med at beskrive den korrekte måde at håndtere en beskadiget profil på.

Lad os tage udgangspunkt i et konkret eksempel. Per Schulze kontakter support og forklarer at det tager evigheder at logge på hans arbejdsstation og når han endelig bliver logget ind kommer der fejlmeddelelser vedrørende hans profil.

Vi smutter ned til Per’s arbejdsstation og vil som det første undersøge om der er tale om et problem med Per’s profil eller om problemet skyldes fejl på arbejdsstationen. Vi logger derfor på med en anden bruger der også har en roaming profile og tilsvarende opsætning. Hvis denne bruger kan logge på uden problemer med sin roaming profile, ved vi nu at det ikke er computeren der er problemet, men altså Per’s profil der er beskadiget.

Vi logger nu på arbejdsstationen med en bruger der har lokale administrative rettigheder så vi kan slette den lokale kopi af Per’s roaming profile.

Slet lokal kopi af roaming profile

Slet lokal kopi af roaming profile
  • Klik på startknappen og indtast sysdm.cpl.
  • Klik på fanen avanceret.
  • Klik på Indstilinger under Bruger profiler sektionen.
  • Marker den bruger der er problemer med og klik på Slet.
  • Bekræft handlingen med et klik på Ja.
  • Luk computeren ned.
  • Log ikke brugeren der havde roaming profile problemer på endnu.
  • Lad arbejdsstationen forblive slukket!

Omdøb profil.v2

Omdøb profil.v2

Vi logger nu på serveren hvor Per’s roaming profile er placeret.

Hvis du har fulgt min artikel om den optimale opsætning af roaming profiles, skal du i brugerens profilmappe blot omdøbe undermappen profil.v2 til profil.backup. Omdøb mappen. Slet den ikke!

Tænd arbejdsstationen

Log på med brugeren der havde problemer.

Der dannes nu en ny profil.

Log brugeren af.

Der er nu oprettet en ny roaming profile mappe til brugeren på serveren.

Log brugeren på igen.

Tjek at brugerens roaming profile nu virker korrekt (ingen fejlmeddelelser vedrørende indlæsning af brugerens roaming profile).

Tillykke problemet er løst.

Datatabet er lig nul, hvis du ellers har fulgt min artikel om roaming profiles, da næsten alle data er placeret udenfor brugerens roaming profile. Der er kun enkelte programindstillinger der er gået tabt, men de kan jo hurtigt genskabes.

Jeg læste din artikel for sent

Ok, måske har du haft en bruger med roaming profile problemer og i stedet for at følge ovenstående procedure, har du gjort som man gjorde på Windows XP når man havde roaming profile problemer.

Slettet brugerens profilmappe fra arbejdsstationens harddisk (C:brugere).

Det har så resulteret i at du bliver mødt med en advarsel når den pågældede bruger logger på.

Du er logget på med en midlertidig profil

Du er logget på med en midlertidig profil

Brugeren er blevet logget på med en midlertidig profil da der ikke kan opnåes adgang til brugerens roaming profil.

Nu har du så måske prøvet at slette profilen fra serveren og andre krumpspring for at få brugerens profil op at køre igen, men ligegyldigt hvad du har forsøgt, modtager du fortsat beskeden at brugeren er logget på med en midlertidig profil.

For at løse problemet skal du logge på arbejdsstationen med en bruger der har lokale administrative rettigheder, klikke på startknappen og indtaste regedit.

Registreringsdatabasen

Registreringsdatabasen

I regedit skal du finde nøglen HKLMSOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionProfileList

Her er der en række undermapper. Hver mappe repræsenterer en bruger. Find mappen der tilhører brugeren der er problemer med ved at klikke dig ind på hver enkelt mappe (start fra bunden).

PS registreringsnøgle i profilelist

PS registreringsnøgle i profilelist

Du kan identificerer den enkelte bruger ved at kigge på ProfilImagePath værdien. Der vil stå c:usersXX. Hvor XX er logonnavnet på brugeren.

Når den korrekte mappe er fundet skal den slettes fra registreringsdatabasen.

Log af og log på med brugeren der havde problemer og voila problemet er løst.

Log brugeren af igen så brugerens roaming profile bliver opdateret og vend så tilbage til dagens øvrige opgaver.

Per Schulze har skrevet 333 artikler

Grundlægger og ejer af Serverguider.dk